L’any passat, en el marc del Màster Universitari en Investigació en Didàctiques Específiques, vam treballar la qüestió de la disponibilitat lèxica de la mà de Begoña Gómez Devís, que ha investigat el tema en profunditat i n’ha publicat alguns dels estudis més rellevants en el context educatiu valencià. El treball d’aula corresponent consistia a elaborar una proposta didàctica per a treballar la disponibilitat lèxica d’un grup hipotètic d’alumnes, tenint-ne en compte el nivell educatiu (Primària, Secundària, etc.) i basant-nos en un centre d’interés concret.

Jo vaig triar el camp semàntic de la cuina i el menjar i, com que no hi ha estudis sobre la disponibilitat lèxica en parlants adults de valencià, vaig emmarcar la proposta en el primer cicle de Secundària. Concretament, vaig escollir com a participants hipotètics l’alumnat del centre concertat Florida Secundària, on havia fet les pràctiques del Màster Universitari en Professor/a d’Educació Secundària el curs anterior. El resultat del treball va ser una proposta didàctica modestament atractiva (almenys a mi m’ho sembla!) que alguns profes del Centre Carles Salvador hem acabat utilitzant amb els nostres alumnes adults. En vista que és útil, he decidit compartir-la per si a algú més li pot aprofitar.

A primera vista, pot semblar que unes activitats planificades inicialment per a alumnes adolescents no té cabuda en un centre d’adults, però la realitat és molt distinta. Els meus alumnes de nivell A2 van exercitar la comprensió oral amb la primera activitat de la proposta, intentant anotar el lèxic de la cuina a partir de l’audició d’una cançó dels Sva-ters. L’activitat de completar refranys els va resultar útil, tant a ells com als de B1, per a reforçar el lèxic que ja coneixien i començar a familiaritzar-se amb les expressions, dites i frases fetes que més endavant necessitaran per a ser parlants competents de valencià. Amb un poc d’imaginació, i coneixent bé les persones que tenim a classe, totes les activitats ens poden fer paper: la del tabú, per exemple, és ideal per als alumnes del C1 (Nivell Mitjà de la JQCV) que sovint tenen problemes per a evitar les interferències lingüístiques en l’expressió oral.

La proposta completa (amb marc teòric, explicació de la falla, bibliografia, etc.) es pot consultar i descarregar ací, però per si preferiu baixar-vos només les activitats, he preparat un dossier que les té incloses totes. Ara sí… bon profit!