Fa temps, una lectora em preguntà si hi havia models de text disponibles per a preparar la part de redacció (dins de l’expressió escrita) dels exàmens de la JQCV. Trobar textos en valencià, ben escrits, de la tipologia adequada i de només 200 paraules no és una tasca fàcil. És per això que vaig decidir redactar-ne un de cada i, de pas, aprofitar per a repassar l’estructura.

Hui comencem amb l’article d’opinió. Com segurament ja sabeu, els exàmens del Mitjà sempre ofereixen dos propostes que, generalment, són un article d’opinió i una carta formal. Per a redactar un model, he partit d’una de les convocatòries més recents de la JQCV. L’enunciat era el següent:

a) Hi ha gent que es pren un any sabàtic per a desconnectar de la quotidianitat i descansar, viatjar o practicar alguna de les seues aficions. Escriviu un article d’opinió, per a una revista de la localitat on viviu, sobre els avantatges i els inconvenients d’aquesta pràctica. (200 paraules)

Quines són les parts d’un article d’opinió?

Les tipologies textuals són, al meu parer, variables: no és tan fàcil com allò de “plantejament, nus i desenllaç” que ens ensenyaven a l’escola, sinó que podem trobar articles molt bons que transgredeixen completament les pautes més habituals i articles perfectament estructurats que donen caguera de tan avorrits que són. Tanmateix, si no esteu avesats a escriure en valencià, potser la manera més fàcil de començar és partir d’una estructura estable. Per al cas d’articles d’opinió sobre avantatges i inconvenients, vos en propose dues:

Article d’opinió: estructura 1

INTRODUCCIÓ

AVANTATGES

INCONVENIENTS

CONCLUSIÓ

Segons aquest model, hauríeu d’exposar en primer lloc tooooooooots els avantatges i, a continuació, tots els inconvenients. També ho podeu fer a l’inrevés: començar pels punts negatius i desenvolupar després els positius. En la introducció cal fer un plantejament inicial del tema o el problema tractat. En la conclusió podeu resumir les idees presentades o refermar la vostra posició, però és important que NO hi afegiu idees noves. Un exemple pràctic?

  • INTRODUCCIÓ: La gent no sap què és un any sabàtic.
  • AVANTATGES: Idiomes, guanyar maduresa, triar bé la carrera.
  • INCONVENIENTS: Perdre el temps si no es planifica bé.
  • CONCLUSIÓ: L’any sabàtic és bo si està ben organitzat.

Article d’opinió: estructura 2

INTRODUCCIÓ

AVANTATGE + INCONVENIENT

AVANTATGE + INCONVENIENT

CONCLUSIÓ

Aquesta estructura va millor per a rebatre els arguments que vosaltres mateixos proposeu. Com en el cas anterior, podeu invertir l’ordre d’avantatge i inconvenient. La introducció i la conclusió no patirien canvis essencials respecte del model d’abans. Posant-ho en pràctica, seria així:

  • INTRODUCCIÓ: La gent no sap què és un any sabàtic.
  • AVANTATGE + INCONVENIENT: Permet guanyar maduresa, però alguns joves no són prou madurs per a aventurar-s’hi.
  • INCONVENIENT + AVANTATGE: Genera inseguretat, però permet aprendre idiomes.
  • CONCLUSIÓ: L’any sabàtic és bo si està ben organitzat.

 

Un exemple…

Un any perdut? Un any guanyat?

Si ara mateix anunciara als meus pares o iaios que m’agafe un any sabàtic, segurament em mirarien amb la incomprensió més absoluta. Ho considerarien una pèrdua injustificable de temps i buscarien un motiu plausible. “Però estàs malalta? T’ha passat alguna cosa? Estàs prenyada?”.

Fa vora una dècada que vaig sentir el terme “any sabàtic” per primera vegada. Vaig coincidir, durant una estada d’estiu al Regne Unit, amb una xica alemanya que feia un ‘gap year’ entre l’institut i la universitat. M’explicava que així millorava l’anglés i, especialment, afrontava amb més maduresa la decisió de quin grau volia estudiar. Quants estudiants coneixem que han triat la carrera a desgana, sense saber ben bé a què s’enfrontaven?

Ara bé, no podem ignorar que no tot el jovent té el mateix grau de seny, i que bona cosa de la jovenalla del nostre poble, sense anar més lluny, passaria l’any enganxada a la pantalla del mòbil, de festa en festa o en altres afers poc profitosos. Fins i tot la gent adulta corre el risc de no saber com ocupar les hores trobades i acabar penedint-se de la decisió.

En conclusió, perquè l’any sabàtic tinga un resultat fructuós, calen orientacions i preparació. Es tracta de traure beneficis, en el camp de l’educació, de la salut mental o en qualsevol altre, de la inversió d’un dels nostres actius més valuosos: el temps.

[228 paraules]

… ben explicat!

Per si queden dubtes, ací teniu l’article d’exemple que he redactat en forma d’infografia, amb alguns consells al lateral. El podeu descarregar en PDF punxant ací. És un document A4, així que l’hauríeu de poder descarregar sense problemes.

 

article_opinió (1).jpg