Hola de nou! Queda menys d’una setmaneta per a la segona fase de la prova de C2 de la JQCV (recordeu, dissabte 10/11/18) i, després d’haver revisat els canvis i la preparació general  del model d’examen i l’àrea d’expressió escrita, toca endinsar-nos en l’expressió oral! Mirarem primer el model d’examen i, al final, vos proposaré un parell d’exercicis.

Si heu anat seguint les entrades del blog sobre les noves proves de la JQCV, ja deveu conéixer la guia de la prova, que és el document en què la JQCV fa públics aspectes tan importants de les proves com l’estructura, el valor de cada part, la puntuació mínima necessària per a obtindre la qualificació d’apte… En el cas de l’àrea d’expressió oral i escrita, la informació rellevant que en podem extraure és la següent:

  • Duració de l’àrea (quant de temps he de parlar?): la guia indica que la duració total de la segona fase és de vint-i-cinc minuts, i que això inclou els 10 minuts de preparació. Per tant, estaríem parlant d’uns quinze minuts d’actuació entre dos aspirants, si s’examina per parelles (com s’ha fet des que s’implantà el nou model de prova). D’ahí, clar, heu de restar un minutet o dos que s’inverteixen en l’explicació de la prova per part dels examinadors, el comiat, etc. Així doncs, aproximadament, no crec que ningú parle més de deu-dotze minuts, repartits entre el monòleg i el diàleg.
  • Tipus de prova (monòleg o diàleg): la prova inclou un monòleg i un diàleg. La guia de la prova no diu res sobre si fareu el diàleg amb un altre aspirant (previsiblement, segons el que ha estat passant fins ara) o amb un examinador. El que sí que sembla cert és que ja no hi ha lectura en veu alta.
  • Quin valor té l’àrea d’expressió i interacció orals? L’àrea té el 25% del pes total de la prova. Per a superar l’àrea (cal superar totes les àrees), s’hi ha d’obtindre un 50% com a mínim. Per a obtindre la qualificació d’apte en la prova, cal obtindre un 60% en el conjunt global.

Com puc preparar l’expressió i interacció orals?

Sincerament, si a una setmana de la prova teniu un nivell baix o mediocre d’expressió o d’interacció oral en valencià, hi ha poca cosa a fer. En el nivell C2 es demana un nivell de llengua i de destreses generals (tant pel que fa al coneixement enciclopèdic com a la capacitat d’organitzar un discurs) molt elevat.

San_vicente_ferrer_(Juan_de_juanes_1545_coleccion_privada)
Si patiu nervis en la prova, imagineu que vos està examinant sant Vicent Ferrer amb esta cara de circumstàncies. I, si funciona, deixeu un comentari! (Imatge: Diputació de València)

Per als miracles, podeu encomanar-vos a Sant Vicent Ferrer, que feia el miracle d’anar parlant en valencià pel món i que tothom l’entenguera. La millor manera d’aprendre a parlar és practicant molt, i això no es pot fer en una setmana. Tanmateix, si ja teniu un bon nivell i només busqueu uns quants consells d’última hora per a sentir-vos més preparats, seguiu llegint!

Pronunciació

Tot i que la discussió sobre si l’apitxat (i el consegüent ensordiment de les consonants sonores) és estàndard o inadmissible no ha quedat mai resolta (almenys pel que jo sé) a efectes de les proves, hi ha un aspecte de la pronunciació que no té doble lectura i és l’obertura de les vocals. Per a practicar les vocals obertes, si tendiu a vacil·lar-hi, podeu fer servir esta joieta rescatada de la xarxa: les pràctiques de pronúncia editades (en casset!!!!!) per la Generalitat Valenciana i disponibles gratuïtament en línia. A més de les vocals, hi trobareu pràctiques per a les consonants.

Estructura

Açò va per al monòleg, perquè en el diàleg és difícil planificar res sense saber per on eixirà l’altre aspirant (recordeu que no podeu preparar la intervenció de manera conjunta). Jo sempre recomane als meus alumnes que es facen un esquema molt simple amb quatre punts com a mínim que servisquen de guia general i que vagen encapçalats per un connector. Així, s’asseguraran d’haver-ne fet servir com a mínim 4 (tot i que, en un C2, espere que en seran més). L’estructura dependrà sempre del tipus de text que demanen: llegiu bé l’enunciat! Volen que convenceu, que argumenteu? Doneu opinions. Volen que exposeu? Doneu informacions. Les tipologies textuals no són compartiments estancs i sempre poden aparéixer subtipologies a mode d’exemple il·lustratiu, però heu de deixar clar que sabeu quina és la principal, la que vos demanen.

Per posar-vos un exemple d’una bona estructura: per a l’exercici de monòleg proposat en la prova model del nivell C2 de la JQCV, sobre el neoruralisme (pàgina 13), una alumna em va fer un monòleg que seguia l’esquema següent (no hi incloc tots els connectors perquè alguns no els vaig apuntar i no els recorde):

POBLE

  • Beneficis econòmics
  • Beneficis psicògics
    • Beneficis psicològics per als infants
  • (a més) Beneficis per a la salut física

CIUTAT

  • Problemes de seguretat
    • (més enllà) Disminució de l’autonomia dels infants

CONCLUSIÓ (recuperar el principi)

  • (com a conclusió) No és una moda
  • (tot i que) Difícil, recomanable (reiterar tesi)

Lèxic: varietat i precisió

En el quadern de nivell C2 de la JQCV podeu repassar els continguts temàtics i comunicatius (pàgines 10-14 del PDF) que se suposa que heu de controlar per a superar la prova. Només són una guia orientativa, però vos ajudarà a tindre una idea del nivell de precisió lèxica que demana un C2. Això vol dir que no només heu de ser capaços de descriure una casa, sinó també de detallar-ne els materials amb què s’ha construït, per exemple. Jo sempre dic que la millor manera d’aprendre lèxic és llegir molt. Malgrat això, no sempre és fàcil llegir sobre toooots els temes i, tornant al que déiem abans, el que no hàgeu llegit en quatre anys no ho llegireu en una setmana. Per això, si veieu que hi ha un dels blocs temàtics que no controleu gens, podeu aprofitar els moments d’estudi per a descarregar algun vocabulari (seguiu llegint i ho entendreu).

Practiquem?

Vos propose a continuació un model de monòleg i un de diàleg. Vos recomane que, si no teniu profe, vos enregistreu en vídeo o àudio i analitzeu vosaltres mateixos, o amb l’ajuda d’un altre aspirant, quines coses heu fet bé i quines podeu millorar. Recordeu, com sempre dic, que tota la informació del blog és personal i no està homologada de cap manera per la JQCV.

Monòleg: el món del treball

Assistiu a una taula rodona sobre els canvis recents en el món del treball. Hi participeu com a expert/a en l’activitat professional del vostre sector. Cal que descrigueu quins canvis s’han produït en el vostre sector en els últims 30 anys. Introduïu-hi algunes d’estes idees:

  • Les relacions professionals: jerarquies, sindicats, associacions, patronal…

  • Condicions laborals: remuneració i drets, acomiadament, seguretat.

  • La dona en el món laboral.

  • La desocupació.

  • Globalització. Deslocalització de l’empresa.

Per a preparar-lo, podeu fer servir estes eines:

Diàleg: renovació d’edificis

PERSONA A

Participeu en un grup de treball d’una organització no governamental que rehabilita cases abandonades per a convertir-les en habitatges per a persones amb pocs recursos. Ara mateix teniu un solar de dues plantes per reformar, situat en un barri de la perifèria de la ciutat, i heu de planejar-ne les característiques futures amb la persona B, que és company/a de la mateixa ONG. Sou del parer que és preferible dividir la casa en quatre pisos perquè persones joves es puguen independitzar de les famílies. Expliqueu a la persona B com és l’edifici que plantegeu. Cal que parleu:

  • De les eines de construcció que necessitareu i els recursos materials i humans.
  • De com s’adaptarien els habitatges a l’entorn en què es troben.
  • De la decoració que heu pensat.
  • De les característiques de les persones que hi viurien.

PERSONA B

Participeu en un grup de treball d’una organització no governamental que rehabilita cases abandonades per a convertir-les en habitatges per a persones amb pocs recursos. Ara mateix teniu un solar de dues plantes per reformar, situat en un barri de la perifèria de la ciutat, i heu de planejar-ne les característiques futures amb la persona A, que és company/a de la mateixa ONG. Preferiu convertir la casa en un sol habitatge gran, per a acollir una família nombrosa. Expliqueu a la persona B com és l’edifici que plantegeu. Cal que parleu:

  • De les eines de construcció que necessitareu i els recursos materials i humans.
  • De com s’adaptarien els habitatges a l’entorn en què es troben.
  • De la decoració que heu pensat.
  • De les característiques de les persones que hi viurien.

Per a preparar qualsevol dels dos papers, podeu buscar els termes que necessiteu (façana, envà, algeps…) en este vocabulari de la construcció (UPC).

Un últim apunt

Ja deveu haver notat que, pel nivell d’especialització del C2, els vocabularis i diccionaris especialitzats vos poden ser molt útils. Pareu atenció als que ofereix en línia la Unitat de Normalització Lingüística de la Diputació de València i a la secció “Vocabularis” de les publicacions de l’AVL.

Amb això ens acomiadem fins que passe la prova. Molta sort i bon treball!